W II semestrze roku szkolnego 2015/2016, Szkolny Klub UNICEF przystąpił do projektu edukacyjnego - „Prawa dziecka a problemy współczesnego świata”.
Celem projektu było odpowiedzenie na pytania:
Co prawa dziecka mają wspólnego z klimatem?
Co to jest „zaklęty krąg ubóstwa”?
Co łączy Polskę z Gwatemalą?
Skoncentrowano się na trzech obszarach: ubóstwie, zdrowiu i zmianach klimatycznych. Na przykładzie dwóch krajów – Gwatemali i Polski – omówione zostały zagadnienia i wspólnie z uczniami zastanawialiśmy się co można zrobić, aby ograniczyć negatywne skutki niektórych zjawisk. Na zajęciach zostały wykorzystane scenariusze zajęć zamieszczone w podręczniku UNICEF-u, które zostały wzbogacone o materiały filmowe, które bardzo zainteresowały uczniów. Przyjmując Milenijne Cele Rozwoju ONZ miała na celu wyeliminować biedę i skrajne ubóstwo na świecie, kładąc szczególny nacisk na kraje rozwijające się. 8 MCR przełożyło się na szczegółowe cele, które powinny zostać zrealizowane do roku 2015. Następnie ONZ określiła dla każdego celu kryteria skuteczności. We wrześniu 2000 roku, głowy państw i rządów ze 189 krajów przyjęły MCR, zobowiązując się tym samym do podjęcia konkretnych działań w dążeniu do ich osiągnięcia do roku 2015. Teraz, po 2015 roku, musimy dokonać analizy: jakie wyniki osiągnięto i jakie wysiłki podjęto w ramach MCR. Aby móc to ocenić, przyjęto sytuację z roku 1990 jako punkt wyjścia do porównania skuteczności zrealizowanych działań. Projekt został przeprowadzony w klasach V i VI ze względu na tematykę projektu. Uczniowie zrealizowali scenariusze zajęć o tematyce ubóstwo, zdrowie i zmiany klimatyczne nie zapominając o prawach dziecka i szukali powiązań z tematami projektu. Dostrzegali zależności pomiędzy omawianymi zagadnieniami i uświadomili sobie, że wszystkie elementy są ze sobą powiązane (podejście systemowe). Relacje pomiędzy tymi elementami tworzą złożony system, dlatego proste szukanie przyczyn poszczególnych zjawisk jest nieuprawnione w tym przypadku.
Opiekun Szkolnego Klubu UNICEF
mgr Wioletta Dopierała
Szkolny Klub UNICEF, współpracuje ze Stowarzyszeniem Polskiego Komitetu Narodowego UNICEF Polska od roku 2008, w ramach działalności Klubu Szkół UNICEF Polska, dzięki któremu nasi uczniowie mają szansę regularnie zapoznawać się z informacjami na temat sytuacji ich rówieśników z różnych stron świata. Przyczynia się to do pogłębienia wiedzy uczniów oraz szerzenia idei tolerancji międzykulturowej.
W II semestrze 2016/2017 został przeprowadzony projekt pt.”Po pierwsze dziecko”, który jest projektem edukacyjnym pod patronatem Stowarzyszenia Polskiego Komitetu Narodowego UNICEF.
Celem projektu edukacyjnego UNICEF „Po pierwsze dziecko” jest:
Realizacja projektu odbyła się na godzinach wychowawczych, na których zostały wykorzystane scenariusze zajęć przygotowane przez pracowników stowarzyszenia UNICEF.
Celem zajęć było:
Uczniowie obejrzeli wzruszający film, który przybliżył tematykę projektu. Z informacji uzyskanych z materiału filmowego, jak i biografii znanych ludzi, którzy uciekli ze swoich krajów z powodu zagrożenia życia, uczniowie dowiedzieli się, że bycie uchodźcą nie jest łatwe. Co mogą zrobić mieszkańcy krajów, do których uchodźcy uciekają, by ułatwić im rozpoczęcie życia w nowym otoczeniu.
Na zakończenie zajęć uczniowie opowiadali o swoich refleksjach po tym czego dowiedzieli się o życiu uchodźców.
Uzyskane efekty z przeprowadzonej akcji:
Z przeprowadzonego projektu pt.”Po pierwsze dziecko”, uczniowie dowiedzieli się, kim jest uchodźca, że bycie uchodźcą nie jest łatwe. Co mogą zrobić mieszkańcy krajów, do których uchodźcy uciekają, by ułatwić im rozpoczęcie życia w nowym otoczeniu.
Uczniowie w oparciu o materiał merytoryczny, uzyskali podstawowe informacje na temat sytuacji uchodźców we współczesnym świecie: kto to jest uchodźca? Z jakich regionów świata pochodzi najwięcej uchodźców? W jakich warunkach żyją?
Uczestnicy projektu dyskutowali na temat aktualnych wydarzeń polityczno-społecznych na świecie i spróbowali przewidzieć ich wpływ na życie ludzi w różnych regionach świata, np. w krajach ogarniętych konfliktami czy kryzysami gospodarczymi.
Przeprowadzenie projektu przyczyniło się do edukacja dzieci i młodzieży na temat problemów współczesnego świata, uwrażliwienie młodego pokolenia na krzywdę innych, szerzenie tolerancji międzykulturowej oraz kształtowanie postawy zaangażowania społecznego.
Opiekun Szkolnego Klubu UNICEF
mgr Wioletta Dopierała
W II semestrze 2017/2018 został przeprowadzony projekt pt.” zaWODY dla AFRYKI”, na temat znaczenia wody w życiu człowieka, który jest projektem edukacyjnym pod patronatem Stowarzyszenia Polskiego Komitetu Narodowego UNICEF.
Celem projektu jest:
„ZaWODY dla AFRYKI” to projekt edukacyjny UNICEF w ramach, którego uczniowie dowiedzieli się jak wygląda sytuacja dostępu do wody na świecie. W oparciu o specjalnie przygotowane materiały dydaktyczne, każdy wychowawca został zobowiązany do przeprowadzenia jednej lekcji poświęconej tematyce wody. Realizacja projektu odbyła się na godzinach wychowawczych, na których zostały wykorzystane scenariusze zajęć przygotowane przez pracowników stowarzyszenia UNICEF. W sumie, w placówce zostało przeprowadzonych w klasach I-III, 9 zajęć oraz w klasach IV-VII, 11 zajęć. Wśród materiałów, które otrzymała placówka, były: podręcznik o wodzie wraz ze scenariuszami zajęć dla różnych grup wiekowych, materiały filmowe, prezentacja i plakaty, które zostały rozwieszone na terenie szkoły.
Ważnym elementem projektu było stworzenie Kodeksu Oszczędzania Wody. Każda klasa przygotowała Kodeks Oszczędzania Wody, którego celem było promowanie proekologicznych zachowań dotyczących używania wody.
Stworzony Kodeks Oszczędzania Wody, stanowił zbiór zasad i reguł jak racjonalnie wykorzystywać wodę. Spośród wszystkich prac przygotowanych przez klasy naszej szkoły zostały wybrane 2 prace i wysłane na konkurs organizowany przez UNICEF Polska, którego partnerem jest Cisowianka, fundator wszystkich nagród w konkursie. Z pozostałych prac została stworzona gazetka szkolna, która przedstawiałam pomysły i sposoby uczniów na oszczędzanie wody w naszym życiu.
Uczniowie obejrzeli wzruszające filmy, które przybliżyły tematykę projektu. Z informacji uzyskanych z materiału filmowego oraz prezentacji uczniowie dowiedzieli się, że woda stanowi bardzo ważną część naszego życia. Bez niej nie bylibyśmy w stanie funkcjonować. Nasze ciało składa się w 60% z wody, żyjemy na Ziemi – błękitnej planecie, której ponad 2/3 powierzchni pokrywa woda. Większość naszych funkcji życiowych uwarunkowana jest od obecności wody, a to jak się czujemy wielokrotnie zależy od tego czy pijemy jej wystarczająco dużo w ciągu dnia. Jesteśmy od wody zależni. Nie zdajemy sobie jednak sprawy jaką wartością jest wodą, gdyż dostęp do niej dla nas jest niczym nieograniczony. Chcąc się umyć odkręcamy kran, a spragnieni sięgamy po wodę w butelce. Niestety nie wszyscy ludzie na świecie mogą w taki sam sposób korzystać z wody. Ponad 660 milionów ludzi żyje w regionach, gdzie brakuje dostępu do czystej wody lub jest on ograniczony. Bardzo często także jedyna woda, jaką mogą spożywać ludzie nie nadaje się do tego. Brudna, zanieczyszczona woda jest przyczyną wielu chorób, które mogą prowadzić do śmierci. Brak dostępu do wody ma także wiele innych konsekwencji. Zmusza ludzi do wielokilometrowych wędrówek do najbliższego źródła. Najczęściej odpowiedzialne za dostarczanie wody do gospodarstw domowych są kobiety i młode dziewczynki, przez co nie mogą chodzić do szkoły. Brak wykształcenia wpływa na ich dorosłe życie. Dlatego tak ważnym jest zagwarantowanie dostępu do czystej wody wszystkim ludziom, by mogli w pełni korzystać ze wszystkich swoich praw. Na zakończenie zajęć uczniowie opowiadali o swoich refleksjach na temat znaczenia wody w naszym życciu o jej wartości w dzisiejszym świecie i sposobach jej oszczędzania oraz racjonalnego wykorzystywania.
Przeprowadzenie projektu przyczyniło się do edukacji dzieci i młodzieży na temat problemów współczesnego świata, uwrażliwienie młodego pokolenia na krzywdę innych, szerzenie tolerancji międzykulturowej.
Opiekun Szkolnego Klubu UNICEF
mgr Wioletta Dopierała
W II semestrze 2017/2018 została przeprowadzona akcja charytatywna przez Szkolny Klub UNICEF, pt. „Wsparcie edukacji w Ghanie” dotyczącej pomocy edukacyjnej dzieciom w Afryce, pod patronatem Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. Działania nakierowane były na pomoc dzieciom i młodzieży.
Celem akcji było wsparcie szkół w Ghanie, kraju w Afryce Zachodniej. To kraj wielu kontrastów, w tym ekonomicznych, także biedy. Ghana znajduje się w zachodniej Afryce. Tak jak w wielu krajach afrykańskich widoczne są ogromne skrajności – szczególnie pomiędzy miastami i wioskami. Przemierzając kraj z południa na północ widać jak murowane chaty zamieniają się w lepianki budowane ręcznie z gliny. Zieleń lasów tropikalnych przechodzi w okresowo dotykaną suszą sawannę. Ludzie żyją głównie z uprawy roli. W wielu wioskach nie ma dostępu do bieżącej wody. Rodzinom brakuje pieniędzy by wysłać swoje dzieci do szkoły. W Ghanie ponad 60% ludności nie potrafi pisać ani czytać. Pomimo powszechnego obowiązku edukacji brakuje szkół, podręczników oraz kadry nauczycielskiej. Dla wielu dzieci z wiosek w północnej części kraju szczytem marzeń jest chodzenie do szkoły, posiadanie własnego plecaka, a nawet książki, która jest podstawowym elementem w procesie edukacji. Wysoki poziom analfabetyzmu, szczególnie w społecznościach małych miasteczek i wsi, skazuje dzieci na spędzenie swojego życia na pracach fizycznych i codziennej walce o byt. Brak wiedzy o higienie, profilaktyce antymalarycznej i AIDS powoduje, że szerzą się wśród nich choroby. Wiele dzieci nie ma możliwości jakiegokolwiek rozwoju i szansy na znalezienie pracy w przyszłości.
Uczniowie i ich rodzice, a także pracownicy naszej szkoły chętnie wzięli udział w akcji„Wsparcie edukacji w Ghanie”. Darczyńcy wsparli edukację i rozwój dzieci w Afryce przekazując potrzebne do nauki środków dydaktycznych, a także gry edukacyjne, puzzle oraz zabawki. Dzieci w Afryce potrzebują między innymi: kredek, plasteliny, zeszytów, wycinanek, gier edukacyjnych, klocków, bloków rysunkowych, układanek, puzzli, książek w języku angielskim, a także zabawek, wszystkiego co jest przydatne do nauki i zabawy.
Zbiórka w szkole trwała od 7 maja do 24 maja 2018 roku w naszej szkole. Następnie zebrane rzeczy zostały przekazane do Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie.
Opiekun Szkolnego Klubu UNICEF
mgr Wioletta Dopierała
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA i 10-LECIE SZKOLNEGO KLUBU UNICEF
Dnia 26 listopada w naszej szkole odbył się apel poświęcony „Konwencji o Prawach Dziecka”, który obchodzony jest 20 listopada na całym świecie. Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa - prawa dziecka.
Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.
W tym roku również, w naszej szkole SZKOLNY KLUB UNICEF, obchodzi 10-lecie swojej działalności.
Od 2008 roku współpracujemy z UNICEF Polska w ramach działalności Klubu Szkół UNICEF Polska, dzięki któremu nasi uczniowie mają szansę regularnie zapoznawać się z informacjami na temat sytuacji ich rówieśników z różnych stron świata. Przyczynia się to do pogłębienia wiedzy uczniów oraz szerzenia idei tolerancji międzykulturowej.
Na przełomie tych dziesięciu lat w naszej szkole zostało przeprowadzonych wiele akcji oraz projektów edukacyjno-pomocowych pod patronatem UNICEF Polska takie jak:
Poświadczeniem uczestnictwa naszej szkoły we wszystkich tych projektach i akcjach są certyfikaty oraz dyplomy, które znajdują się na ścianie pawilonu I-wszego naszej szkoły.
Wszystkie akcje i projekty w naszej szkole były przeprowadzone pod kierunkiem opiekuna Szkolnego Klubu UNICEF p. Wioletty Dopierały.
Członkowie Szkolnego Klubu UNICEF wraz z opiekunem podziękowali dyrekcji, wszystkim uczniom i nauczycielom za udział we wszystkich akcjach i projektach jakie były realizowane w naszej szkole. Szkolny Klub UNICEF nie kończy swojej działalności, nadal będzie ją prowadził i uczestniczył w realizacji projektów oraz akcji w naszym mieście, kraju i na świecie.
W drugiej części apelu uczniowie klas VA i VB oraz członkowie Szkolnego Klubu UNICEF zaprosili wszystkich zgromadzonych do obejrzenia przedstawienia pt.”Król Maciuś Pierwszy”, który przybliżył dzieciom przysługujące im prawa. Na zakończenie każda klasa otrzymała plakat „Konwencja Praw Dziecka”. Apel został przygotowany pod kierunkiem p. Wioletty Dopierały i p. Ilony Perlic.
Opiekun Szkolnego Klubu UNICEF
mgr Wioletta Dopierała
W I semestrze 2019/2020, a okazji zbliżającej się 30 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA w klasach zostały przeprowadzone lekcje o Prawach Dziecka pod patronatem UNICEF Polska.
W klasie VIb, na godzinie wychowawczej uczniowie obejrzeli filmiki nadesłane przez UNICEF Polska oraz zapoznali się z materiałami dotyczącymi Konwencji Praw Dziecka.
Uczniowie wraz z wychowawcą jak również koordynatorem projektu przygotowali materiały dotyczace samej konwencji oraz praw dziecka, z których to powstała gazetka, która była wystawiona na korytarzu głównym, w celu przypomnienia wszystkim uczniom o ich prawach a obecnie znajduje się w pracowni językowej.
Uczniowie przygotowali papierowe, niebieskie balony, na których w ramach klasowej dyskusji wpisywali najważniejsze prawa dziecka.
Uczniowie wykorzystując dzisiejszą technologię zagrali również w Quiz Kahoot na temat praw dziecka.
W ramach obchodów Dnia Praw Dziecka uczniowie klasy VIb, oglądali przedstawienie pt. ”Król Maciuś I”, oraz ogladali zdjęcia z przygotowanego przez nich przedstawienia z roku szkolnego 2018/2019 z okazji 10-lecia istnienia Szkolnego Klubu UNICEF w naszej szkole.
Współpraca z UNICEF Polska w ramach działalności Klubu Szkół UNICEF Polska, dzięki któremu nasi uczniowie mają szansę regularnie zapoznawać się z informacjami na temat sytuacji ich rówieśników z różnych stron świata. Przyczynia się to do pogłębienia wiedzy uczniów oraz szerzenia idei tolerancji międzykulturowej.
Opiekun Szkolnego Klubu UNICEF
mgr Wioletta Dopierała
W II semestrze 2019/2020 ze względu na zaistniałą sytuację epidemii koronawirusa na świecie, zostały zrealizowane w formie zdalnej 2 projekty pod patronatem UNICEF Polska: „Pokaż, że tęsknisz za światem i wspierasz inne dzieci” i „Życie młodych osób podczas epidemii koronawirusa”. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z materiałami przygotowanymi przez UNICEF, które zawierały: scenariusz danego projektu, książeczkę dla najmłodszych, ulotkę z informacjami „Jak walczyć z koronawirusem”, przewodnika dla młodych „Co możesz zrobić podczas epidemii koronawirusa?”, filmik pokazujący jak młode osoby z różnych krajów europejskich radzą sobie z izolacją społeczną i zdalną edukacją, oraz informację o stronie internetowej UNICEF związaną z koronawirusem:
unicef-koronawirus.pl.
Z powodu epidemii koronawirusa życie ludzi na całym świecie uległo zmianie. Dzieci z innych krajów także nie mogą w pełni korzystać ze swoich praw, w tym prawa do spędzania wolnego czasu, jak chcą. Uczniowie klas I-III podczas realizacji projektu wspierali i oznaczali swój dom/mieszkanie symbolem solidarności z innymi dziećmi. Przyklejali rysunek do szyby w oknie, tak aby każdy przechodzień mógł go zobaczyć. Dzięki tej akcji każdy wiedział, że w tym domu mieszka dziecko, które jest odpowiedzialne i czeka z utęsknieniem na czas, kiedy będzie można swobodnie się bawić na zewnątrz. W klasach IV-VIII, uczniowie otrzymali informacje o tym, jak młode osoby z różnych stron świata radzą sobie podczas epidemii koronawirusa, a tym samym byli zachęcani do podzielenia się swoimi doświadczeniami. Z artykułu „Życie młodych osób podczas epidemii koronawirusa” uczniowie poznali historie dzieci z różnych stron świata, które uczestniczą w edukacji zdalnej. Obejrzeli filmik z nagraniami rozmów nastolatków z kilku europejskich krajów. Efektem projektu były prace, w których uczniowie zaprezentowali swoje własne przeżycia. Projekt był inspiracją dla uczniów, który miał skłonić do refleksji nad własnym samopoczuciem w czasie epidemii i izolacji społecznej. Przeprowadzenie projektów przyczyniło się do edukacji uczniów na temat jak walczyć z koronawirusem, jak zagospodarować dodatkowy czas wolny oraz mieli możliwość solidaryzowania się z innymi dziećmi i młodymi osobami na świecie w czasie pandemii koronawirusa.
Pliki wideo